Hvězdičky

Třídní mail: waldorf.hvezdicky@seznam.cz

Paní učitelky:

  • Jana Polčáková
  • Bc. Jana Górná
  • Mgr. Michaela Dosedla

Asistent pedagoga:

  • Gabriela Uhrová

 

Třída Hvězdičky se nachází v prvním patře MŠ Větrná. Aktuálně naši třídu navštěvuje 22 dětí. K jednomu dítěti se speciálními potřebami je přiřazen asistent pedagoga.

Třída Hvězdičky je waldorfská. Ve třídě vyučují učitelky, které mají vystudovaný seminář Waldorfské pedagogiky pro učitelky mateřských škol, jedna učitelka má ještě vystudovanou Podpůrnou pedagogiku – dvouletý prohlubující seminář. Učitelky stále rozšiřují své znalosti a každoročně se účastní týdenního Waldorfského semináře v Semilech, víkendového setkání Pozorování dítěte – Christof Wiechert, setkání Waldorfských mateřských škol a mnoha jiných seminářů. Třída je vybavena kvalitním nábytkem, viditelné plochy jsou z masivního bukového dřeva. Třída je vybavena novými toaletami a umyvadly. Stěny jsou vymalovány ve stimulujících barvách v duchu waldorfské pedagogiky.

V kuchyňském koutku budeme vařit polévky, marmelády, v sušičce zpracujeme ovoce a bylinky. U ponku budeme pracovat se dřevem, zatloukat hřebíky, smirkovat, řezat a vrtat. Na bubnové česačce budeme česat ovčí vlnu, ze které plstíme. 

Waldorfské vzdělávání je založeno na pochopení vývoje lidské individuality, nabízí ochranu, respekt a důstojnost dětství. Zahrnuje porozumění postupnému vývoji dítěte od doby před narozením, až po sedmý rok. Hlavními metodami práce ve WMŠ jsou nápodoba a vzor. Napodobování je svobodný akt dítěte v příkladném prostředí. Učitelka se proto musí plně soustředit na práci v kolektivu, aby mohla být vzorem hodným napodobování. Hlavním cílem je vytváření příznivých podmínek pro harmonický rozvoj celého člověka v dané sociální skupině. Jednotlivec se snaží přizpůsobit skupině, stejně jako skupina jednotlivci. Společenství děti + učitelé + rodiče, které v naší waldorfské MŠ každoročně vzniká, nese s sebou větší nároky a odpovědnost na nás dospělé, více než je tomu v jiných školních zařízeních. Rytmus je vedle nápodoby druhý hlavní prostředek, jak naplňovat waldorfskou pedagogiku.V rytmu se střídají klidové činnosti a aktivní činnosti, rytmus dává dětem pocit bezpečí. Waldorfské třídy jsou vybaveny přírodními materiály a pomůckami, liší se od běžných tříd MŠ. Malujeme s akvarelovými barvami, pracujeme s ovčí vlnou, vlnu pereme, češeme, plstíme, modelujeme se speciálním včelím voskem, kreslíme voskovými bločky. Nikdy nehodnotíme, protože nám nejde o výsledek, ale o proces. Jde nám o to, aby se dítě s materiálem seznámilo, naučilo se s ním pracovat a prožilo si cestu k výsledku samo.

Volná hra je v předškolním věku stejně důležitá, jako ostatní činnosti, učení i nápodoba a je důležitou součástí rozvoje fantazie dítěte. Dítě si ve volné hře vytváří sociální vazby, učí se různým rolím, rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, rozvíjí slovní zásobu. Volná hra není totéž jako bezhraničnost! Volná hra má svůj začátek, konec, svoje hranice, svoje pravidla. Hrajeme si ve třídě i venku na zahradě a v přírodě. Dětem k jejich bohaté hře stačí jednoduché hračky z přírodních materiálů. Další možnosti ke hře poskytuje sama příroda. Platí jednoduché pravidlo, že čím je dítě menší, tím více volné hry potřebuje.

Prostřednictvím pohádek a legend se děti seznamují s naší historií a národními tradicemi. Nespěcháme a každou pohádku si děti mohou zažít během celého týdne několikrát, jak ve vyprávěné tak i dramatizované podobě. Pohádky se vždy váží na slavnosti. Odráží se v právě probíhajícím období. Křehká dětská duše si může prožít v pohádce své strachy, svá vítězství, překonávání překážek,… . Pohádky dětem vždy čteme, nebo vyprávíme, nebo hrajeme tak, aby měli možnost slyšet mateřský jazyk v jeho pravé, někdy i archaické podobě. Pro vývoj jejich řeči je to velmi důležité. Nikdy nepoužíváme při práci s dětmi elektroniku (počítač, televize, magnetofon, iPady,….), protože ty nepatří do prvního sedmiletí života dítěte. Děti v tomto věku nejsou schopny rozlišit realitu a fikci, potřebují prožívat a uchopovat život svými smysly, chutě, vůně, haptický kontakt. Pokud dítě pohádku „pouze“ slyší, zůstává mu prostor pro vlastní fantazii při vytváření představ a obrazů.

Pracujeme s dětmi s ohledem na jejich individuálními potřeby a zvláštnosti. Během celého roku mají děti možnost zúčastnit se aktivit pořádaných mateřskou školou. Také se účastní různých vzdělávacích a zážitkových exkurzí.